هدف:کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی _کم توجهی در برخی از کارکرد های شناختی دچار مشکل هستند .
همچنین این کودکان نسبت به کودکان عادی به میزان بیشتری دچار افت تحصیلی می شوند .
این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین کارکرد های شناختی و عملکرد تحصیلی در کودکان مبتلا به ADHDمشغول به تحصیل در پایه های ابتدایی می باشد و مشاهده مستند ارتباط بین کارکرد های شناختی دچار اختلال با پیشرفتهای تحصیلی در این کودکان لزوم گنجاندن برنامه های توانبخشی شناختی در این کودکان را به متصدیان امر اعم از اولیا و مربیان آموزشی گوشزد می نماید.
مقدمه :
بیش فعالی (بصورت مخفف:ADHD) یک اختلال عصبی رشدی که برای کودکان تشخیص داده میشود.
اختلال بیش فعالی وضعیتی است که در تعدادی از بچه ها پیش دبستانی و دوران ابتدایی وجود دارد.
کنترل رفتار این دانش آموزان و جلب توجه آنها کاری سخت و طاقت فرساست.
اغلب کودکان در این گروه سنی فعالیت و جنب و جوش بالایی دارند با این حال به راحتی نمی شود بر چسب بیش فعالی به کودک زد.
اختلال بیش فعالی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در کودکان است که به اختصار (ADHD)نامیده میشود .
و حدود ده درصد از کودکان دچار ش هستند .
این اختلال در پسران شایعتر از دختران است دختران مبتلا به این اختلال بیشتر از پسران بی توجهی نشان میدهند اما در رابطه بادیگران مشکلات کمتری دارند و همچنین بیشتر از پسران دچار انزوا . اضطراب و افسردگی میشوند و کمتر از پسران دارای مشکلات رفتاری هستند.
بیشتر والدین قبل از رفتن کودک به مدرسه متوجه این اختلال در فرزند خود نمی شوند ولی با ورود به مدرسه و بروز مشکلات جدی در یاد گیری دروس و رفتار با دیگران به این موضوع پی میبرند .
اختلال بیش فعالی و عدم توجه دارای 3 تیپ
1.تیپ عدم توجه یا نقض توجه
2.تیپ بیش فعالی تکانش گری
3.تیپ مرکب (عدم توجه+بیش فعالی)
در ADHD مشکلات مربوط به حیطه عدم توجه عبارتند از :
1.ازروی بی دقتی دچار اشتباه میشوند.
2.در تمرکز کردن و توجه به یک موضوع بیش از 5دقیقه مشکل دارند.
3.افرادبیش فعال اصلا به صحبت های فرد مقابل گوش نمیکنند آنها تظاهر به گوش دادن میکنند.
4.افراد بیش فعال در هنگام ناراحتی از خود عکس العمل های سریع نشان میدهند و به عنوان مثال در هنگام گوش کردن ناگهان سر خود را بر میگردانند.
5.در برنامه ریزی و سازماندهی برنامه ها هیچ استعدادی ندارند.
6.اغلب به صورت کاملا غیرعمدی لوازم و دارایی های خود را گم میکنند.
7.افراد بیش فعال به دلیل ذهن جهنده شان از این شاخه به آن شاخه و بسیار فراموش کارند.
8.با کوچکترین محرکی مثل بوق ماشین یا صدای تیک تاک ساعت حواس شان پرت میشود .
9.دستور های داده شده را پیروی نمیکنند|(درک دستور ندارند)
در ADHDمشکلات حیطه بیش فعالی عبارتند از :
1.دست وپای بیقرار غالبا با دستهای خود بازی میکنند و آنها را حرکت میدهند.
2.افراد بیش فعال اصولا برای مدت طولانی نمیتوانند جایی بشینند و باید حتما حرکت کنند ترک صندلی یا ترک محل نشستن از نشانه های بیش فعالی است.
3.اصطلاحا بالا رفتن از دیوار راست که خود نشانه پر انرژی بودن کودک است اگر از حد فراتر رود می تواند از نشانه های بیش فعالی فیزیکی باشد.
4نوعی دیگر از بیش فعالی در تولید سر وصدانمایان میشود افرادی که دارای نوع اول بیش فعالی هستن نمیتوانندبی سر وصدایک جا بشینند آنها حتما باید مدام از خود سر وصدا در بیاورند.
5.افراد بیش فعال همیشه در حال حرکت و راه رفتن هستند که قسمت عمدهای از این حرکتها از روی سرگردانی است.
6.افراد بیش فعال به دلایل مختلف ذهنی پر کار دارند که این پر کار ی خود را در زیاد حرف زدن نمکایان میکند .
7.افراد بیش فعال اصلا تحمل انتظار کشیدن ندارند.به عنوان مثال قبل از پایان سوال جواب میدهند.
8.افراد بیش فعال تخریب گرند و از این کار لذت میبرند حتی اگر کودکی که بیش فعال است را در سن 30 سالگی مشاهده کنید باز هم اصلا به بهبود زندگی توجهی ندارند.
9.بدون فکر و بدون توجه به عواقب کارشان را انجام میدهند.
مبحث خوبی بود